söndag 1 juni 2014

En gyllene resa i Östergötland

 Bild: Jörgen Auer
En sån gyllene resa!
  Bild: Jörgen Auer
Jag började hemma i Mantorp i går och åkte över Ulrika - där jag mötte ett gäng cyklister. Tyvärr kom jag aningen för sent. De hade trampat förbi en äldre man på cykel bara för några sekunder sen och han kommer längre bak i kurvan. Det hade kunnat bli en bra bild. Jaja.
  Bild: Jörgen Auer
 Känner ni igen den där känslan man har när man passerar små sjöar som glimrar till mellan träden längs vägen. Jag bara ler i alla fall. Här en mil efter Ulrika mot Kisa.
 Bild: Jörgen Auer
Men det här är Drögen, dit jag åkte för att klippa gräs på sommarvistet.
  Bild: Jörgen Auer
I dag gick jag en kort promenad när jag vaknade och såg den här fjärilen. Och lejongap. Och de där klara gula blommorna på busken i den första bilden i den här långa raden. Strax före tolv åkte jag igen.
  Bild: Jörgen Auer
Jag vill nästan alltid se mer av Östergötland än jag hinner. Jag kan gladeligen åka tio mil extra bara för att få se mig omkring. Det här är förstås nånstans mellan Rimforsa och Linköping. Järnlunden. Den där lilla kobben skulle vara kul att besöka. Men inte i dag.
  Bild: Jörgen Auer
Var såg jag nu den här färgprakten? Minns inte. Men mellan Norrköping och Åby, tror jag.
  Bild: Jörgen Auer
Åby, ja. Sista dagen av Norrköping international horse show. Här Elin Westlund från Brokindsryttarna på Nice Cameron - 8 fel på 1,40. Tävlingen ska jag be att få återkomma till i ett annat inlägg.
  Bild: Jörgen Auer
Efter Åby åkte jag inte hem. Tog i stället en sväng utmed Bråviken bort till Sandviken.
  Bild: Jörgen Auer
Vände där. Tog Utflyktsvägen tillbaka igen. Stannade. Njöt. Fotade in mot Norrköping.
  Bild: Jörgen Auer
Åkte till Finspång, vidare till Skärblacka där jag svängde mot Linköping. Över Vånga.
  Bild: Jörgen Auer
Vånga-Vreta kloster. Sandviks camping vid Roxen verkade lite övergiven. Men alla människor var kanske nere vid vattnet?
  Bild: Jörgen Auer
Stannade vid Kolfall för att ta bild av Linköping där borta på andra sidan Roxen. 
  Bild: Jörgen Auer
Naturligtvis blev det ett stopp i Berg också. Glass. Avkoppling. Berättade för en tysk turist att hela Östergötland är vackert. Han blev väldigt nöjd och ville ha några tips. Han fick det.
  Bild: Jörgen Auer
Åkte vidare hemåt över slätten. Från Berg mot Ledberg och i Ledberg stannade jag för att titta på de travekipage jag mötte. Det här var nog en vanlig syn förr här, tänkte jag. Häst och vagn, alltså.
  Bild: Jörgen Auer
Det var nog bra att jag stannade för hästarna skulle åt mitt håll. Jag ville inte göra dem nervösa eller skrämda.
 Bild: Jörgen Auer
Jag vet att jag har sagt det förut, det finns gott om hästar i Östergötland. Nära Björkeberg såg jag en till. Med ryttare. Det såg skönt och avslappnande ut. Nästan så att man längtar efter en ridtur. Eller?

Inga kommentarer: