onsdag 4 juni 2014

Löparens förklaring

Jag sprang och jag sprang och sprang
sprängde mig fram
sprängde mig fram
på vägen
Jag sprängde mig fram på vägen
när jag sprang och sprang

Från här till ingenstans
från ingenstans och hem
längs vägen dit
och vägen hit
och gruset där
och asfalten svarta

Vad tänkte jag då?
Vad tänkte jag på?
Jo, stegens längd
och
rytmens mängd
och dig, så klart

Så lätt det går att springa
att springa går så lätt
när mina tankar följer
de avtryck som du gett
då väger skorna inget
så inte heller jag

Men när jag tappar bort dig
då tar det helt emot
då blir det tungt och jobbigt
vart steg gör ont, var fot
det är då min väg blir stenig
och måste sprängas fri

Jag sprang och jag sprang och sprang
sprängde mig fram
sprängde mig fram
på vägen
Jag sprängde mig fram på vägen
när jag sprang och sprang

Jörgen Auer 4 juni 2014

Inga kommentarer: