fredag 13 juni 2014

Lite mer än bara rödmålad

Säg gärna nåt om det här fotot.
Tja, vad ska man säga? Trä, bräder, vägg, fasad, äldre rentav gammal vägg, äh, äh och ja röd, rött, väggen är röd!
 Mm, mer? Mer?
Va faan, mer? Ja, det borde väl finnas nåt bakom väggen kanske?
 Jo, men det hör inte hit. Koncentrera dig bara på vad du verkligen ser.
 Okej. Jag ser springor mellan plankorna. Nån kvist och kvisthål kan kanske anas. Men sen kan jag verkligen inte mer.
 Då ska jag berätta mera. Du borde ha sagt Falurött. Falu rödfärg. Om den kan man läsa betydligt mer på https://www.facebook.com/falurodfarg, men jag kan i alla fall säga att dess historia är gammal och att man målade med sådan färg redan på 1500-talet. Hos Falu rödfärg i Falun har den tillverkats sedan 1764! Om jag ska säga något mer så får det vara att det är ett naturligt pigment från Falu gruva som gör färgen unik.

Inga kommentarer: