torsdag 26 juni 2014

Finns finare byggare än spindeln?

Bild: Jörgen Auer
Jag står inför ett altanbygge på landet och undrar: klarar jag det verkligen det här? Och det är då som jag får syn på den här spindelväven. Troligen tillverkat av en hjulspindel. Om en liten spindel kan bygga så här tunt till och fint till synes rätt ut i luften bara, ja men då ska väl jag kunna bygga en klumpig altan? Ett trädäck som så många andra, snillen som halvidioter lyckats få ihop är väl ingenting mot ett sådant mästerverk som spindelns nät. En fantastisk byggnation gjort utan hjälp av singel, trallvirke, såg, skruvar, skruvdragare, vattenpass, måttstock och penna. Å andra sidan har ju spindlarna åtta ben och kan kliva omkring lite hur som helst. Själv snavar jag titt som tätt på reglar och trillar på ivägenliggande trall. Jaja, nån gång blir det säkert färdigt.
I dag? Hämtade och köpte singel i Hulje i sällskap av sonen Martin, åkte till landet, åkte till Kisa och åt sen lunch samt köpte trallvirke i Kisa. Fick dessutom bra information och hjälp av Allert Järn & Bygg. Tack.
 

Inga kommentarer: