lördag 14 juni 2014

Vilken skön samling till samlingen

Bild: Jörgen Auer
Den senaste kvintetten till min östgötska boksamling blev en trevlig blandning. Jag hittade dem på Runar Bergsten loppis i Fornåsa och gjorde ett som jag tycker, bra byte. Det tyckte han också. Om han ångrar sig i dag lär jag få höra det eftersom vi ska på samma födelsedagsfest i Fröjerum. 
Böckerna: Rolf Nystedts Vadstenasvit från 1965 (med teckningar av Lars Guth), Löfstad slott (1992), Medeltidsminnen från Östergötland (1907), Åpromenad , 1974, av Stig Svensson och Marja Bergström (i Söderköping) samt Norrköping min stad av Bernhard Handell, 1982. 
Således innehåller tre av böckerna oerhört fina teckningar från tre olika städer i Östergötland, Norrköping, Söderköping och Vadstena. Man behöver alltså inte ens kunna läsa för att ha behållning av de tre. Jag ska höra med barnbarnet Vera vad hon tycker. Hennes storebror William vill förstås använda sina färska kunskaper i läsandets konst. Men han kan ju i alla fall ha en åsikt om teckningarna. Jag inbillar mig att båda två särskilt uppskattar Handells färglagda bild från Norrköping med några män som rusar över Skvallertorget för att hinna ifatt den gula spårvagnen.



Inga kommentarer: