måndag 12 januari 2015

Jag minns en underbar lördag

 Bild: Jörgen Auer
Sitter och tittar igenom mina bilder och hamnar åter på den där kalla och på sina håll
 Bild: Jörgen Auer
disiga, dimmiga lördagen strax före nyåret. I Mantorp kunde man knappt skönja pendeltåget.
.
 Bild: Jörgen Auer
Så plötsligt stod den vackra eken bara där i motljuset med dimslöjorna hängande kring foten 
 Bild: Jörgen Auer
och jag blev som förhäxad och kunde inte slita blicken från eken
 Bild: Jörgen Auer
och solljuset som verkligen strålade och bländade mig.
.
 Bild: Jörgen Auer
Och bländade mig - jag var ju förhäxad - sa ju det.
Bild: Jörgen Auer
Hur tillståndet bröts minns jag inte, men jag tog mig i alla fall vidare och 50 meter senare gick det att fota eken utan motljus. Dimman såg ut som om någon ritat med ett kraftigt grått streck ovanför snön och framför skogsområdet bortom eken. I skogen anades gården Röhälla. Himlen var blå. Det var minst 15 grader kallt. Och alldeles underbart. Det var den 27 december.

Inga kommentarer: