lördag 10 januari 2015

Ogästvänligt och stormbyar

 Bild: Jörgen Auer
Har det varit fint väder i dag? Nej. Ogästvänligt, skulle jag kalla det som drog in över Mantorp på morgonen.
Bild: Jörgen Auer
Det hade väl räckt om det snöat? Nu blåser det rejält också. Något som jag fick känna på när jag tog en promenad för att lämna in mina lottorader. Dock hade jag tjocka vinterjackan på och frös inte. Men långpromenad eller annan motion utomhus fick anstå.
När det slutade snöa började det regna. Vilket kan betyda att vi slet i onödan, vi som var ute och jobbade i snön. 
SMHI utfärdar klass 2-varning för stormbyar i nordöstra Götaland och skriver: snöfall övergår i regn och drar bort under kvällen, däefter  tilltagande västlig vind och risk för stormbyar 25 m/s. Kulmen nås sent i natt, därefter långsamt avtagande vind.  I morgon molnigt och främst i Östergötland smöbyar. Det blir mildare med i allmänhet1-5 grader, i natt lokalt nollgradigt på höglandet.
 

Inga kommentarer: