torsdag 15 januari 2015

Vad har jag inte gjort i dag?

Man brukar få frågan vad man har gjort i dag. Men hur ofta får man svara på vad man inte har gjort? För det är ju fan så mycket mer.
Jag har inte badat, inte sprungit, inte köpt lotter, inte rest till Kuala Lumpur, Jukkasjärvi eller ens till Sjögestad. Men jag har åkt förbi Ekholmen i Linköping.
Jag har inte spottat i motvind, ja inte i medvind, heller, inte gått baklänges eller hoppat stav, inte kysst någon, inte handlat mjölk. Men jag har ätit en smörgås.
Inte heller har jag bakat scones, inte lagat ett punkterat cykeldäck, inte varit uppe på taket och lagat en trasig betongpanna, inte skjutit en fågel. Men jag har varit på toaletten.
Jag har inte lyssnat på radio, inte läst Aftonbladet, inte köpt en ny skjorta, inte varit på Systemet, absolut inte har jag slagit nån på käften. Fast jag har sagt håll käften, om än i skämtsam ton.
Jag har inte sagt hela sanningen, inte varit helt ärlig, inte varit tillräckligt tacksam, inte heller så ödmjuk som jag kanske borde ha varit, inte har jag stulit. Men jag har tagit en kaka för mycket.
I morgon vet jag inte vad jag inte ska göra.

Inga kommentarer: