fredag 6 mars 2020

Det kom en bil från Abbekås

Bild: Jörgen Auer

Dags för en bil igen. Denna gång med släp. Och naturligtvis ingår den i min serie Trailers på svenska vägar. En serie föranledd av att jag noterat de otroliga mängder lastbilar som kör på vägarna och som jag undrar var de kommer ifrån. Svenska som utländska ekipage får vara med och är helt slumpvis utvalda. De är inte ens utvalda, det blir dem jag ser när jag har en kamera redo.
I dag blir det Abbekås Åkeri från Staffanstorp. Bilden togs i Mantorp för några månader sedan och om jag förstått rätt så heter företaget egentligen Abbekås Åkeri Per-Anders Anderssons AB.
Företaget grundades av nuvarande VD-n Per-Anders föräldrar Åke och Ruth Andersson i slutet av 1960-talet, men har äldre anor än så eftersom farfar Aldo Andersson hade eget åkeri.
Familjeföretaget som förfogar över 33 stycken 25,25 metersekipage och 22 stycken 24 meters, bedriver livsmedelstransporter och lagerhållning och kör linjetrafik på Stockholm, Östergötland, Västerås och Göteborg, men kör även på Småland, Mälardalen och Örebro.
Enligt sajten allabolag.se hade Abbekås Åkeri 97 anställda under 2019 och omsatte 161,6 miljoner kronor.
Hemsidan heter abbekasakeri.se

Inga kommentarer: