torsdag 26 mars 2020

Isigt i Bäckhult i dag

Bild: Jörgen Auer
Det var värst vad det var isigt i dag i Bäckhult vid Drögen. Men var hittade jag den? I sjön?

Bild: Jörgen Auer
Nästan. I båten. Som ju inte låg i sjön utan står uppe i Lill-Bäckhult under en presenning. Regnvatten hade pressat presenningen i botten och fyllde hela sittbrunnen när jag kom till Bäckhult i dag för att ösa båten. Först fick jag hugga isytan som var 3-4 centimeter tjock och då skänkte jag några tankar åt Ingers morfar Karl Gustav Björklund som köpte Bäckhult, 1904 tror jag det var, och inledde vår era i byn. När Karl Gustav blev för gammal att slita ont i det lilla jord- och skogsbruket Bäckhult, tog hans son Erik över gården och fanns kvar in på 60-talet innan det blev sommarbostäder för såväl Erik som dennes bror Bertil och systern Thyra på ägorna. Och sen kom barnbarnen som bor där i dag. Och deras barn. Och deras barn. 
Karl Gustav han hackade om vintrarna ibland stora isblock (50 kilo?) ur Drögen och bar dem på ryggen uppför stora ängsbacken. Nu blev jag lite osäker, men var det så att han också gick med isen ända in till Kisa för att sälja? Eller bar han det "bara" upp till gården, lade blocken på en vagn och tog hästen in? Så måste det väl ändå ha varit.  Fast jag har ändå för mig att jag hört att han ska ha gått hela vägen, en och en halv mil.

Bild: Jörgen Auer
Is är en märklig skapelse. Titta bara på den här extrema närbilden.

Bild: Jörgen Auer
Titta gärna här, också. Årets första lunch utomhus i Bäckhult. För min del, alltså. Jag hade glömt ta något drickbart med mig, men hittade som tur var en öl i ett skåp. Den var god. Särskilt god till Dafgårds Skomakarelåda som jag tycker företaget gör förbaskat bra. Den hade nog Karl Gustav gillat, inbillar jag mig. För övrigt bor Inger och jag i dag i det hus han bodde i, gårdshuset, och där Erik och hans barn bodde. Men det där ska jag be att få återkomma till i en bok om Bäckhult. 

Bild: Selfie
Solen var stark i dag. Notera att det här är före. Innan jag blev brun, således.

Bild: Jörgen Auer
Jag smög runt överallt och fotade. Ville ha lite nya vinklar. 15 bilder lade jag in på Bäckhults anslagstavla på Facebook. Bland annat den här.

Bild: Jörgen Auer
Och den här på samma hus. Visst ser Drögen badbar ut? 

Bild: Jörgen Auer
Men just den här publiceras bara här. Å andra sidan är en snarlik med på anslagstavlan, där jag för övrigt tycker att det är för få bilder. Därför fyllde jag på i dag.

Bild: Jörgen Auer
Och här kommer en till.

Inga kommentarer: