Bild från SVT
I dag hade jag mer än gärna varit i Stockholm för att se den nya Slussenbron anlända. Men det var spännande och historiskt även på teve. Betydligt roligare nyhet än Coronasmitta.
Bild från SVT
Bron som kallas Guldbron på grund av den gyllene färg den kommer att ha när den väl kommit på plats har haft en lång resa. Ända från Kina har den över 3 500 ton tunga bron färdats tillsammans med "moderskeppet" M/S Zhen Hua 33
Bild från SVT
Redan nästa vecka ska den 140 meter långa och 45 meter breda bron sättas på plats och förbinda Gamla Stan med Södermalm. Men trafikfärdig beräknas den inte vara förrän 24 augusti.
Bild från SVT
Guldbron har transporterats sjövägen mellan Zhongshan i östra Kina och Stockholm och gått via Suezkanalen, Medelhavet och Engelska kanalen in i Östersjön hela vägen fram till Stockholm.
Bild från SVT
Det har varit en lång resa och bron är en månad försenad på grund av dåligt väder med kraftiga stormar. Och det är här vid Slussen som bron ska vila, i sägs det: minst 120 år.
Bild från SVT
Efter ankomsten på eftermiddagen i dag vilar nu bron på pontoner på det jättelika fartyget M/S Zhen Hua 33 några dagar innan den ska bogseras in på plats på redan klara bropelare.
Bild från SVT
Och så här är det tänkt att se ut med Slussens nya huvudbro (Guldbron) på plats i byggprojektet Nya Slussen. Skanska är huvudentreprenör och bron är tillverkad av China Railway Shanhaiguan Bridge Group (CRSBG). Guldbron kostar guld också, enligt expressen.se 198 miljoner.
Källa: svt.se, Wikipedia, expressen.se, nyteknik.se, aftonbladet.se, stockholmdirekt.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar