tisdag 6 februari 2024

Insnöad och helt fel ute?

Bild: Jörgen Auer
Visst kan det vara fint med snö. Men inte när man tycker att det räcker med vinter nu.. Därför var det inte med glädje som jag noterade att det började snöa på tisdagseftermiddagen. 

Bild: Jörgen Auer
Dessutom måste jag köra bil under onsdagen och ser inte fram mot en oskrapad resa. Men vad vet jag? Snösvängen kanske är tidigt ute under onsdagen och kanske blir det inte heller så mycket snö som befarades. Jag tror att SMHI pratade om 15 centimeter. Låt det gärna stanna vid ett par centimeter.

Bild: Jörgen Auer
Något helt annat: vad sjutton står det för namn här? Jag har listat ut att det börjar på L, men därefter? Under står det Ingatorp, ett torp i Ledberg. Året är 1711 och jag söker en ana som senare i livet kom att bo i Löt, Ledberg som maka till en Jöran Jonsson. Men vad heter kvinnan? Och är det här namnet ens ett kvinnonamn? Det kanske står Lars och jag är i så fall helt fel ute och får söka vidare. Snöandet kan bli långvarit  och då är släktforskning en mycket passande inomhussyssla. 


Inga kommentarer: