lördag 3 februari 2024

Trevligt i Klämman

Bild: Jörgen Auer
Besökte gamla hallen Klämman i dag. Ja, Klämmestorpshallen i Mantorp. Numera ingående i Klämman Arena. Det är några år sen jag senast var här i gamla hallen, men i dag blev det dags när bonusbarbarnet William Jackson kom till Mantorp med ett pojklag från Bergs IK för att möta Mantorp. Trevlig match som Berg vann med 6-3. 
Tänka sig att det har spelats elitseriekval här! Inte i innebandy, utan i handboll i början av 2000-talet. Mantorp hade ett riktigt starkt lag på den tiden och var inte så jättelångt ifrån att nå högsta serien. 
Jag minns också hur det såg ut i Klämman innan gamla hallen byggdes. När jag flyttade till Mantorp 1979 fanns ingen idrottshall alls här. Det var tomt. 
Så glada vi blev när vi fick en idrottshall. Visserligen en liten hall, men ändå. Vi fick till och med en läktare för 250 personer eller nåt liknande. Låt vara att hallen byggdes med några idiotiska pelare som skymde sikten för åskådarna. Men Mantorp fick en idrottshall. 
35 år senare var hallen för liten och för sliten. Gymnastiken behövde mer plats, handbollen och innebandyn också. 2019 stod en ny hall färdig, med plats för 600 åskådare.
Jag är inte säker på att jag har rätt i följande påstående och tar bort det om jag har fel, men jag tror att handbollen och gymnastiken har sina verksamheter i nya hallen och innebandyn sin i den gamla.
Dessutom har fotbollen konstgräsplan och en naturgräsplan på området och där finns såväl boulebana som beachvolleybollplan. 
Nu väntar Mantorpsborna på simhall eller utomhusbassäng.


Inga kommentarer: