måndag 20 april 2009

Kyrkan mitt i byn

Bild: Jörgen Auer
Tänk så bra det är med kyrkor som syns. Som Linköpings domkyrka här från Bergdalsgatan strax intill och ovanför Folkungavallen. Domkyrkan syns eller anas från stora delar av stan och hjälper den som inte riktigt känner sig hemma i stan. Den jag senast hörde det av var fotopraktikanten Anna Bergkvist. Före henne var det Elin Larsson, också fotopraktikant. Och i dag fick jag själv berätta för en trevlig tjej, skattejuristen Josefin Olsson, att jag gillar Sundsvall som hon just flyttat in från, därför att där kan man aldrig gå bort sig. I Sundsvall har man Norra berget på ena sidan stan, på andra sidan finns Södra berget, och på en tredje sida Östersjön. Och mitt i stan kyrkan, och gatunätet i ett lättfunnet rutsystem.

Inga kommentarer: