fredag 3 april 2009

Vad sa du min Dufva?

Bild: Jörgen Auer
Vad sa du min ljuva duva? Jo, jag frågade om du ser den där kvinnan i fönstret där nere? Nä, jag tittar på han som sitter och äter och som fotograferar oss. Hänger mina vingar snett? Eller vad glor han på? Vad är han ute efter? Ska vi skita på'n?
Visst kan man undra vad och hur fåglarna tänker. Undrar de över oss? Tycker de att vi är underliga? Som inte flyger?
Det är klart de gör. Å andra sidan kan inte alla fåglar flyga. Jag ska skriva till Claes Nilsson och hans fågelblogg (gör det ni också) hur han ser på saken. Om han tycker att fåglar är kloka djur.
På tal om duva så har jag en gammal ana som hette Anders Dufva. Han var mästersmed i Graninge (Ångermanland) och gifte sig med Anna Maria Angermund från Graninge (och före det från Solingen i Tyskland). Han levde 1743-1833 och hon 1743-1813. De var min mormors farmors farmors föräldrar.

Inga kommentarer: