lördag 16 maj 2009

Linköping levde upp och högt

Bilder: Jörgen Auer
Linköping levde upp ordentligt, och som synes högt också, i dag när studentorkesterfestivalens kårtege gick genom stan, från Trädgårdstorget och S:t Larsgatan, upp Storgatan och förbi Stora Torget, Malmslättsvägen ut till Folkets Park.
Väldigt många åskådare var ute i solskenet
och musikanterna hade hjärtans roligt
även de som sjöng Det gör ont
eller var drillflickor från Patriciabaletten.
Boende längs kårtegevägen hade bra koll på alla lastbilar och
konstiga farkoster som dök upp. Som den här soffan på en stadsrundtur.
Den som musicerar ihärdigt blir törstig
och glad.
Va!?! Ryska flaggan vid S:t Larskyrkan, jojomen, här skojade man med Nordstream och den ryska gasen
liksom med ryska armén och Tingeling.
Linköping var sig inte likt, det här är Storgatan.
Stora håret på Stora torget
Vad blir det, frågade jag. Blir? Det vet jag inte, jag bara stickar, sa hon.
Kruthornen dansade och spelade för Folke Filbyter och ett tusental till.
Det fanns till och med de som kunde spela liggande till publikens stora förundran.
Och så fanns det stentuffa poliser som verkade skjutglada. Den här siktade in sig på mig när jag riktade in mig på henne. Och sedan var 2009 års SOF-kårtege över. Men musiken fortsatte i Folkets Park och gör så än. Klockan 22 ska den tystna för att återuppstå i Trädgårdsföreningen i morgon klockan 11.

Inga kommentarer: