måndag 4 maj 2009

Skatteverk och köer

Bild: Jörgen Auer
Som en tjuv om natten känner man sig när man smyger runt skatteverket i Mjölby. Jag letade reda på det vid 23-tiden men hade inte en blekaste om var det låg. Först åkte jag nämligen som flera andra också gjorde till gamla skatteverket i Polishuset där man lämnat deklarationer i årtionden i Mjölby. På en lapp där stod: deklarationer lämnas på Industrigatan 7.
Och var faan ligger Industrigatan? undrade en Mantorpsbo som jag. Jag hade ingen aning utan fick ringa hem. Hustrun visste inte heller, men kunde leta på en karta.
För övrigt kan man undra varför jag, och väldigt många med mig, väljer att lämna in deklarationen sista dan. I Linköping uppstod på eftermiddan i dag enorma köer på sina ställen, det var som Stockholm i rusningstid, själv hoppade jag vid 17-tiden ur en bil på Platensgatan (vid Teatern), gick till jobbet, duschade, klädde på mig, då först kom Mildaeus och Villius som suttit kvar i bilen jag lämnade.
Fruktansvärt, sa de.

Inga kommentarer: