måndag 28 juni 2010

För 100 år sedan

Ur Corren 28 juni 1910
Det var tydligen vackert väder även för 100 år sedan. Det fick de tyska pressmän erfara som var på resa till Lappland, en resa som lite förvånande ansågs tillräckligt märkvärdig för att spridas bland tidningarna i Sverige. Men varför läsarna i Östergötland ska få reda på hur tyska journalister har det på en tågresa framgår inte riktigt. Jag har lite svårt att föreställa mig hur svenska folket sitter vid frukostbordet och pratar om resan.
"- Du, titta här, tyskarna har bra väder på sin resa och nu har de lämnat Sollefteå.
- Nej, så roligt att de har strålande sol.
- Ja, är det inte?
- Jo.
- Och vagnarna som de ska åka har kopplats på Lapplandståget.
- Jaså, är det ordinarie Lapplandståget?
- Äh, jag ska se. Ja, så står det.
- Oj, så bra. Då får de en lugn resa för jag pratade med Elsa i banken häromdan och hon har åkt med det för några år sen när hon och Gösta var till Kiruna och Malmberget och de hade så trevligt hela resan och satt på bra och sköna platser.
- Jaså, säger du det? Jaha, vill du ha mera kaffe?
- Ja, jag kan ta lite till. "

Inga kommentarer: