torsdag 17 juni 2010

Skippa snacket

Bild: Jörgen Auer
Så trött jag är på alla analyser och för- mellan- och eftersnack om fotboll. Om sport över huvud taget. Jag vill se matcherna, resten skiter jag i. Skippa allt snack, visa mer spel. Tidningen Journalisten har i sitt senaste nummer ett reportage om VM-sändningarna och där pratar bland annat reportern Ken Olofsson om att det inte längre finns plats för reportage utan bara för snack och analyser hit och dit:
- Det blir för mycket nörderi, säger han. Det är samma spel som tidigare, men det har bytt språk och klätts i en annan dräkt, en dräkt som gör att man talar tränarspråk i TV, säger Ken Olofsson.
Så han stänger av. Själv går jag och kokar kaffe eller gör mina behov, läser en tidning, äter kvällsmat, ringer en vän, lägger en patiens, eller vad som helst utom att titta på sportsändningen som är så jävla tråkig med allt snack. Och det gäller inte bara fotboll, det är sak samma i handboll, skidor, och hockey ska vi inte prata om.
Så: visa tävlingen, matchen, och i pausen ett reportage. Före behövs möjligen fem minuter, likaså efter.

Inga kommentarer: