fredag 10 september 2010

Här är Cnorren

Då jag vet att somliga läsare av den här bloggen inte har Corren så kommer här min krönika Cnorren från fredagstidningen. Den går även att läsa på corren.se/sport/cnorren. Här är den:
Corren satsar på Idolfotboll
Idolkonceptet från TV4 har köpts in av Corren. Fast inte med musik, utan med fotboll.
Till nästa säsong är det meningen att vi ska hjälpa Linköpings herrfotboll att hitta en forward av det där extra slaget, en matchhjälte. I juryn sitter vår fotbollsexpert Peter "Peps" Mildaeus, sportchefen Christer Kustvik, och så har vi lånat in Clara Herner, avgående videoreporter på 24Corren (hon ska till 24UNT i Uppsala).
Uttagningarna har redan startat och i veckan var de första 200 på plats på Correns gård. 16-årige Clas Urban Parning var först ut.
- Jag vill bli spjutspets, sa han och berättade att han visserligen aldrig spelat fotboll, men att han är bra i dart och drömmer om en framtid som miljonär.
Nästa, sa Kustvik.
- Gick jag vidare, sa Parning oförstående när han kramade om programledaren. Jag slet mig loss.
Dahmi Ramsabah klev in, klädd i Milans tröja.
- Jag vill vinna Idol och bli jätterik, sa han och tappade bollen han hade under armen. Han försökte få fatt den men den slank ideligen ur hans grepp, trots att han varit målvakt i ett av Östria Lambohovs pojklag.
Hur gammal är du? frågade Peps.
- Lite över 40. Okej, 51.
Nästa!
- Jävla nollor, ni fattar inte, skrek Jöns Einarzon när han nekades avancemang. Han kickade till en boll så den for iväg över Badhusgatan och rakt genom ett fönster hos Frälsningsarmén. En herre på affärsbesök på Lustgården tittade försiktigt ut genom dörren, men stängde snabbt när han såg trängseln på Correns gård.
Den ena otalangen efter den andra visade upp sig. Gösen Frippegren, Klura Gustavsson, och Morgan Hyll-Schyll fjantade sig och kom inklämda i samma tröja. Hamid Zhazhamid stod på händer, Annika Grahn sjöng en sång, Bo Skoh ville bara krama Clara, Arvid Lauridzberg hade något fel.
Ingen dög.
Då stegade Franz Böhmerkranz fram. Stor, stark, smidig, tuff. Självsäker. 18. Han trixade med bollen i bästa Zlatanstil, sprintade 100 meter på 10.83, dribblade av statisterna från LFC och Kenty och sköt så Correns vägg sprack.
- Fantastico, skrek Peps.
- Bravissimo, ylade Herner.
- Honom ska vi ha, ropade Kustvik så högt att jag vaknade.

1 kommentar:

Pernilla sa...

Hahaha! Bravo!