torsdag 30 september 2010

Tony Curtis blev 85 år

Filmis från 1950-talet
Tony Curtis är död, han avled 85 år gammal i går, 29 september. Curtis var en av de första skådespelare jag hörde talas om. Det var han och Doris Day, Gregory Peck, och några till. Först senare lärde jag mig de tidigare berömdheterna John Wayne, Cary Grant, James Stewart, Henry Fonda, Ingrid Bergman, Betty Grable, Katharine Hepburn (oh, så bra hon var genom hela sin karriär), och hundratalet andra. Att de nämnda börjat ett par årtionden före Curtis spelar ingen roll, för mig var Curtis en av de första. Kanske för att han och Doris Day 1958 fick The Hollywood Foreign Press Association Golden Award som bästa kvinnliga och manliga skådespelare. Och det är klart att det skrevs om det även här i Sverige.
En film jag gillar med Tony Curtis (som föddes som Bernard Schwartz) är I like it hot (I hetaste laget) från 1959 där han spelar mot Marilyn Monroe och Jack Lemmon. Curtis var gift flera gånger och i äktenskapet med skådespelerskan Janet Leigh fick han dottern Jamie Lee Curtis.
Bilden här ovan finns i min hustrus samling. Den är tagen under inspelningen av filmen Trapets från 1956 där Tony Curtis bland andra spelar mot Burt Lancaster och Gina Lollobrigida.

Inga kommentarer: