torsdag 5 maj 2011

Fredagens Cnorren redan nu

Från Reinhold till Maj-Lena

Reinhold Edvardsson ringer: Du ställde till ett helvete, säger han. Oj då, förlåt börjar jag, men han avbryter mig och utbrister: men ett roligt helvete.

Han är glad att bli ihågkommen, säger han och berättar att han som den gamle fotbollsspelare han är, 75 år 11 maj, fått en rad brev/telefonsamtal/mejl sedan jag skrev om honom i oktober förra året. Reinhold var ytter i Elfsborg och Eskilstuna och det var därför jag skrev om honom, som en påminnelse om gamla idrottshjältar. Och tydligen sattes bollen i rullning igen efter min krönika, för han har både blivit intervjuad och filmad, berättar han glatt.

Så vem ska jag skriva om i dag?

Jo, nu vet jag.

Maj-Lena Lundström, 69, IFK Norrköpings duktiga friidrottare som kom sexa i höjd på EM 1958 i Stockholm. Hon härjade i resultatlistorna i flera grenar och tog SM-guld i höjd 1958, på 80 m häck 1959 och 1962, på 100 m 1962, i femkamp 1959 och 4x200 m 1961. Hennes personliga rekord blev; 1,69 i höjd, 11,6 på 100 meter, 11,2 på 80 m häck, 5,69 i längd och 4 169 poäng i femkamp.

Jag minns att jag under skoltiden tänkte på att jag skulle bli så bra att jag åtminstone kunde nå hennes resultat. Det kunde väl inte vara så svårt. Hon var ju tjej. Och om jag bara växte lite till, så... Men det gick naturligtvis inte. Jag var visserligen snabb och kunde hoppa bra, men inte som Maj-Lena.

Nu ringer jag henne. Hon är i Oslo och hälsar på barn och barnbarn, säger hon och berättar att hon flyttade till Norge som 19-åring och så småningom blev norsk medborgare och även tävlade för Norge och blev norsk mästarinna. På 80 m häck ståtar hon fortfarande med förstaplatsen i Norge med sin tid 11,2 från 1963. Fast där har hon förstås lite hjälp av att grenen inte tävlats i på seniornivå sedan 1969. Som 28-åring slutade hon med idrott och om sin karriär avslöjar hon:

– Jag tränade aldrig. Jag var för lat.

Kanske det. Men hon var bra.

(Texten kan även läsas på corren.se/sport/cnorren samt i fredagens Östgöta Correspondenten)

Inga kommentarer: