söndag 11 september 2011

Överfallen i skogen

Var på landet några timmar i dag och gjorde misstaget att gå till skogen svettig och klädd i svart. Kom visserligen hem med kantareller, men också med en hel drös, över 20, hjortflugor innanför t-tröjan och jackan. De går oftast på älg och hjort- och rådjur, men kan även ge sig på människor. Som idag vid 18-tiden. Och antagligen blev jag överfallen när jag stannade upp för att sätta mig på huk och plocka svamp. Hjortflugorna (Lipoptena cervi), griper sig fast något så jävla envist och är nästan lika svåra att ta död på som fästingar.
Som tur är bet de mig inte, för de kan tydligen sprida sjukdomar har jag fått klart för mig. Hjortflugan tillhör ordningen lusflugor och brukar även kallas för älgfluga och älglus. De har ökat i antal på senare år, jo det har jag nog märkt för när jag var liten fanns det inga, inte där jag fanns i alla fall, och de är som mest frekventa på hösten, till och med oktober. Se alltså upp i skogen och klä dig ljust.

Inga kommentarer: