måndag 19 september 2011

Överkörd, eller bara påkörd?

Bild: Jörgen Auer
Gjort idag? Kört över ett par skor. Hoppas det inte var nån i dem. Vilket påminner mig om en gång i Norrköping för flera decennier sedan. Jag var på väg till skolan, gymnasiet, Lasse och Anita var också med. Soligt var det, vi följde Södra promenaden upp, bar solglasögon,skrattade och hade det allmänt trevligt, men vi var inte uppmärksamma. När vi korsade Hörngatan var jag steget bakom de andra eftersom jag fick gångarmöte, och jag tog därför ut steget ordentligt för att komma ifatt dem, nästan sprang eller hoppade, en spårvagn hördes klinga, någon bakom ropade något. Så kom en plötslig bilsignal och skrikande däck som fick mig att nästan vända i luften, swosch, sa det, åtminstone kändes det så, en bil buffade till mitt högra ben och jag fick ta mot med händerna för att inte falla över motorhuven. En skräckslagen man i 30-årsåldern satt bakom ratten och stirrade på mig. Han hade munnen öppen och såg ut som en fisk. Vad är det de heter? Sutare.
- Va faan, vrålade jag, men ångrade mig när han stack ut huvudet ur rutan och undrade om allt gått bra. Ja'rå, sa jag och skulle gå vidare. Men min vänstersko var av och låg på gatan och såg ut som om den sov. Jag väckte den och gick vidare med mina vänner. Vi skulle snart ha tyska.

1 kommentar:

Pernilla sa...

Tur för mig att det gick bra :)

Kram