söndag 16 december 2018

God jul i Gottlösa

Bild: Jörgen Auer
Det var julklappshoppning i Gottlösa i dag. Och julmarknad. Allt hos Nina och Sissi Liljas ridanläggning. Jag var där men ska erkänna att jag spenderade mesta tiden uppe i fiket där jag njöt av gott kaffe och en mycket god bulle.

Bild: Jörgen Auer
Men visst tittade jag ner en stund på marknaden som var lite mindre än jag trodde på förhand och jag tog nog i ganska mycket när jag i går påstod att det var ett 50-tal knallar på plats. 15 är nog närmare sanningen. Men vad gjorde det? Rakt ingenting och massor av människor var där. För att vara i Gottlösa var det många. Det berodde inte enbart på knallarna, bland vilka jag igenkände Gert Hermansson och Mariette Norling (det är tomten längre bak iklädd päls), utan mer på hoppningen med de yngre ryttarna. Deras ritter sågs i flera fall av hela tjocka släkten. 
På bilden ses för resten Sissi Lilja i bildens mitt och till höger om henne ses Lars-Gunnar Samuelsson.

Bild: Jörgen Auer
Uppe i fiket svettades kockarna Mateusz Dziurla, Micke Friberg och Henke Uhlin. Och Göran Lilja berättade att det nog varit närmare 500 personer, kanske mer, på besök för att fika/äta/snacka eller betala deltagaravgift. På bilden är det Mateusz och kunden Johanna Öst (fälttävlansryttare i Mantorpsryttarna) som tittar in i kameran. Bortom Johanna ses ryttarprofilen och djuruppfödaren Gustaf Samuelsson med mångåriga framgångar i fälttävlan och hoppning - och son till Lars-Gunnar. Gustaf hade för övrigt familjen med sig, hustrun Louise Gideskog Samuelsson och döttrarna Leonie, 8 och Paulina, 6. Barnen deltog i julklappshoppningen och tyckte att det var en god jul i Gottlösa.
Det tyckte jag också.

Inga kommentarer: