tisdag 18 december 2018

Jörgenz gör en lista

Nu ska jag lista min dag. Inte lista som i lista ut, utan lista som i vad har jag gjort.

1. Jag började dagen med en timme på Mantorp Gym. För att komma i form inför resten av dagen.

2. Jag åt frukost, läste Corren, papperstidningen, för att informera mig. Minns dock i nuläget, 11 timmar senare, ingenting av vad jag läste.

3. Åkte till Linköping för träff på Gyllenfiket med sympatiske Sievert Sjöberg. Vi samtalade mest om Kindabygden. Och så köpte jag hans tre romaner.

4. Jag lunchade på Taste of Thai med Correnmedarbetarna Maria Landqvist, Anna Lindén, Håkan Gilbertzon och Claes Nilsson. Jag log.

5. Åkte hem, såg solen.

6. Fikade. Höll koll på mobilen. Messade.

7. Skrev några julkort.

8. Åkte till Gulfmacken och postade korten samt gick in och köpte frimärken för ny julkortsskrivning senare.

9. Åkte till City Gross i Mantorp och handlade Bregott, ägg från frigående höns utomhus, en stenugnsbakad limpa, samt julchoklad åt mamma.

10. Sökte på nätet efter en sedan länge avliden person. Kammade noll.

11. Hörde Inger titta på turkiska serien Förväxlingen. För en gång skull var tydligen manuset fritt från ilska.

12. Skrev det här.

13. Väntar att klockan ska bli 21 så jag kan se 36 dagar på gatan. Måste nog plocka undan lite också.

14. Då ska jag nog försöka komma ihåg vem som spelade back i Djurgårdens hockey på 50-talet, förutom Rolle Stoltz, Lasse Björn och Ove Malmberg. Fast det behöver jag inte vänta på, för det ramlar över mig nu: Bertz Zetterberg.

15. Googlar på Bertz (1930-2011). Hittar att han vann fyra SM-guld med Djurgården och gjorde 32 A-landskamper, den första 1951. Han spelade även alla Sveriges sju matcher i OS i Cortina 1956 (Sverige slutade fyra) där han bildade backpar med just Lasse Björn, en plats som sedan Rolle Stoltz tog över.

16. Undrar varför man har ett z i namnet Bert, men kommer inte på något bra svar. Finner dock Jörgenz ännu märkligare. Finns det ens?

17. Ska köra in bilen där den aldrig har varit. I garaget. Ingen bil har fått plats där på 20 år.

18. Men nu...

19. Fortsätter vänta på 36 dagar på gatan.

20. Då blir det väl Poirot, eller Frost, eller nåt liknande.

21. God natt.

2 kommentarer:

Claes-Göran Olson sa...

En diger dag. Men ett oroväckande tidigt sänggående tycker jag mig ana.

Auer sa...

Ja, men ska jag ju upp tidigt och träna, också.