onsdag 19 december 2018

Onsdagsresa med Mozartkulor

 Bild: Jörgen Auer
Här händer det grejer! Ja då. Det är vidare arbeten i dag utanför Norsholm efter den legala brosprängningen över järnvägen häromdagen på vägen mot Grenholm. Själv åkte jag mellan Kimstad och Norsholm efter att ha varit i Norrköping och i tur och ordning hälsat på min gamla mor, 96, samt lite senare betydligt yngre Hans-Jörgen och Eijvon Sundli som fick ett personligt julkort. Dvs besök av mig. Jag fick ett trevligt samtal, bulle, pepparkaka, kaffe samt inte minst hemmabakad Mozartkula. Jättegod.

 Bild: Jörgen Auer
Dagens Linköpingsbild? Ja, varför inte. Den är tagen på Järnvägsgatan så där halv två.

 Bild: Jörgen Auer
Men dagens Linköpingsbild skulle kunna vara den här också. Nästan likadan, eller hur? Men tagen strax efter den första, på Industrigatan.

Bild: Jörgen Auer
Ingen tvekan om åt vilket håll som Sjögestad kyrka är belägen. Om den råkar jag veta att den är byggd där en annan, medeltida kyrka tidigare legat. Efter kort letande på nätet finner jag att byggmästaren som åtog sig uppdraget att uppföra den nya kyrkan hette C A Forsén. Arkitekt lär en Edvard von Rothstein (1821-1890) ha varit. Men vem var C A Forsén? Återstår att hitta.

Inga kommentarer: