söndag 3 maj 2020

På "skogsjobb" i Motala

Bild: Jörgen Auer
Den här utsikten har jag inte var dag. Men nu har jag den ett par dagar i sträck. Jag har nämligen åtagit mig att hjälpa till med "skogsskötseln" utanför en tomt i Motala. Och när jag pausar lite då och då, ja då vandrar min blick ut över Vätterns vackra vida vatten.

Bild: Jörgen Auer
Inomhus pågår också arbete för fullt, men där får jag bara vara i nödfall. Så jag blir vid "min" läst i skogen och samlar pinnar, grenar, löv, sågar bort grenar och stubbar som fastnat i det staket som också det så småningom ska tas bort. Nej, trädfällningen inne på tomten har jag inte varit delaktig i. Inte heller är jag betrodd med klyvningsarbetet. Det är för tekniskt avancerat för mig som endast använder räfsa, yxa, såg, vattenflaska och en termos innehållande kaffe.

Bild: Jörgen Auer
I går trodde jag för en stund att hjälp var på våg, men de här änderna var inte särskilt intresserade av vare sig mig eller arbete. Nej, vattnet, vattnet, sa de. Var är vattnet. Där, sa jag. De verkar inte ha så bra syn på landbacken, de här fåglarna. Jag ska fråga min vän, fågelexperten Claes Nilsson om min iakttagelse är korrekt. Han som enligt egen utsago nu är uppe i 119 olika arter sedda på has tomt på Trollstigen i Linköping, där han i går morse fick syn på- och fotade en brandkronad kungsfågel. 

Bild: Jörgen Auer
Men nu är det bäst att jag tar mig an uppgiften igen. Har man sagt A, och det har jag, så får jag också säga B, det vill säga avsluta jobbet. Har jag en jäkla tur så kommer det kanske en sån där brandkronad kungsfågel även till mig. Å andra sidan har jag ju visst sällskap av ett par änder. Alltid något.

Inga kommentarer: