söndag 27 februari 2022

Några ord om livet

Bild: Jörgen Auer

Livet, vad är det? Jag skulle svara att livet är både njutning och plåga, himmel och helvete. För många är livet en kamp för att överleva, för andra är det en tillvaro i lyx och överflöd. För mig är livet allt jag gör och inte gör under min vakna tid. 
I dag var livet gott mot mig. Solen värmde under en promenad i Mantorp, den så kallade Vetarundan.
 
Bild: Jörgen Auer

Tänk, under en lång följd av år gick jag Vetarundan flera gånger i veckan. Nu när jag inte längre bor inne i Mantorp går jag den bara en gång i månaden.

Bild: Jörgen Auer

Men jag tycker den är lika fin nu som tidigare och den skänker mig både glädje och njutning. Veta kyrka med kyrkogård gör sig verkligen på bild, liksom tornet. 

Bild: Jörgen Auer

På eftermiddagen gick jag Uljebergsrundan, dvs travbanan där. Solen var på väg ner. Jag kände mig pigg. Redo för nästa steg, och nästa. 

Bild: Jörgen Auer

Frågan är dock: vilket är nästa steg? I vilken riktning går det? Livet kan inte bara vara att promenera, det måste innehålla någon större mening också. Vad finns det att göra? Vad kan jag göra? Och vad vill jag göra?

Bild: Jörgen Auer

Fotografera gillar jag. Men det är och förblir en hobby. I dag tog jag till exempel den här selfien. Lite kul. Eller?

Bild från Svt

På kvällen såg jag amerikanarna i Allt för Sverige. Också kul. Den här gången fick Sally Franson träffa delar av sin svenska släkt.

Bild från Svt

Sen såg jag Sinner, inte jättebra serie med trögtänkt huvudperson, och långsam handling. Ändå tittar jag.
Efter det fortsatte jag i Svt1 och såg utmärkta norska serien Lykkelandet (bilden). Har man varit ombord på en oljerigg i storm är serien ännu bättre. Livet ombord är både spännande och slitsamt. 

Inga kommentarer: