tisdag 3 oktober 2017

Här kommer lite om Jörgen

 I Hemmets konversationslexikon 1938

En dag lider mot sitt slut. Innehåll? Ja, tidningsläsning (Corren), frukost, fika, facebook-koll, lunch på Stadshotellet i Skänninge, inköp på Östenssons i samma stad, apoteksbesök, därefter träning med Sara Demir på Push By Sara. Pust och stön så trött jag blev. Hemkommen blev det två mackor och lite te, efter det slog jag mig ner med Hemmets Konversationslexikon från 1938.
På J hittade jag Jörgen. Se Lundström!
Vad nu? undrade jag. Varför står det så och vem i h-e var Jörgen Lundström?  Med spänning letade jag mig fram till L och Lundström. Och se, som nummer två (II) bland personer med det efternamnet i detta lexikon står om en Georg Filip Lundström, född 1839, död 1910. En tidningsman. 
Jag vet fortfarande inte vem han var, men läser vidare: "Han förf. under märket Jörgen originella och uddiga kåserier och artiklar i olika ämnen. L. var 1888-1903 ägare av tidningen Figaro." 
Aha! Den tidningen har jag hört talas om, men har ingen riktig koll.

I Hemmets Konversationslexikon 1938

Så här såg "Jörgen" ut. Men kan man hitta mer om honom? Uppenbarligen inte i det här gamla lexikonet i alla fall. Jag får leta vidare. Hittar honom på Wikipedia, förstås, men väljer i stället att titta var riksarkivet.se har att berätta om denne tidningsman.
Oj! Lundström var inte bara tidningsman. Han började sitt arbetsliv som extra ordinarie uppsyningsman vid Sjötullsbevakningen i Stockholm, en tid var han jaktuppsyningsman i Haparanda, för att senare även bli överuppsyningsman.  Som skribent var han bland annat medarbetare i Stockholms Aftonpost, även i DN,
 han var medredaktör för något som hette Budkaflen några år och för Blänkaren. Han gav ut något han kallade för Jörgens Stockholmsbrev, och så Figaro från sommaren 1888 till 1903.
Äh, läs själv i stället. Här är länken till Riksarkivets presentation av den på sin tid i Stockholm kände signaturen Jörgen, Georg Filip Lundström.

Inga kommentarer: