tisdag 7 juli 2015

Följa fjäril är en rolig lek

 Bild: Jörgen Auer
Det kunde jag väl aldrig tro i yngre dar. Att jag skulle bli intresserad av fjärilar. Men det är jag. Därför gick jag på fjärilsjakt häromdan. Sökte efter en gammal bekant. Och fann den i närheten av Mjölsefall utanför Kisa. På grusvägen mellan Mjölsefall och Öknehult. Jag är nästan säker på att det är en aspfjäril. Ja, jag såg fler än en. Tre stycken.
 Bild: Jörgen Auer
Om det inte är en aspfjäril, vad är det då? Tänk om det råkar vara en tidigare okänd art. Får den namn efter mig då? En Auerfjäril.
 Bild: Jörgen Auer
Hemma på ladugårdsväggen i Bäckhult njöt en nässelfjäril i solskenet
 Bild: Jörgen Auer
Och på min promenad såg jag även den här vitgräsfjärilen. Det är väl en sån och ingen hotad dårgräsfjäril?
 Bild: Jörgen Auer
Det ska sägas att det är väldigt svårt att artbestämma fjärilar. Många är så lika. Jag gissar bara när jag säger att det här kan vara älggräsfjäril.
Bild: Jörgen Auer
Jag måste gissa igen och tror att det här är antingen en variant av pärlemorfjäril eller en nätfjärilsart.
Svårt, som sagt. Men de är ju så vackra. Att följa en fjäril är att följa sommaren. Dessutom en riktigt skojig lek man kan roa barnen med. Följa fjäril kan vara otroligt kul och man vet aldrig var man hamnar. Frågan är om ens fjärilen vet vart den är på väg.
 

Inga kommentarer: