tisdag 14 juli 2015

När som helst nu

Bild: Jörgen Auer
Så är det. De röda vinbären hänger nära nog mogna på sina buskar i vår trädgård.
Bild: Jörgen Auer
De röda krusbären hänger inte långt efter. Snart så.
Hur var det nu han skrev, Carl Jonas Love Almquist? Jo, så här:
 
Vad bjuder oss uppriktigt Afrika?
Vad visa kan Amerika?
Vad Asien? Vad allt Europa?
Jag trotsar öppet alltihopa.
Men Skandinavien – det är alladar!
Blott Sverige svenska krusbär har.
 
Men hur är det med den saken, egentligen. Jag är så gott som säker på att krusbären i vår trädgård är av sorten Hinnonmäki, vilket väl bör betyda att de har sitt ursprung i Finland. Jag hittar efter en stunds googlande en Hinnonmäki forsknings- eller observationsstation från tidigt 1900-tal i Hattula,  inte så långt från Hämeenlinna (Tavastehus) i Tavastland. 
I Hämeenlinna har jag varit två gånger. Där var min farfar född. Undrar om de hade krusbär på gården? I så fall var det nog Hinnonmäki som för övrigt finns även i gul och grön variant.

Inga kommentarer: