lördag 21 september 2019

En dag på taket

Bild: Jörgen Auer
Jag lagade tak i dag. Var tvungen eftersom vi konstaterat att det ibland blir blött på golvet i ett av rummen. Hyrde ställning i Kisa för att komma åt ordentligt på taket i Bäckhult. Lite läskigt var det med tanke på tidigare svindelerfarenheter.

Bild: Jörgen Auer
På taket kunde jag se ett tydligt hål. Och ett gammalt getingbo som gröpt ur det spåntak som lagts för årtionden sedan.

Bild: Inger Auer
Vad göra? Jo, lägga nytt spån. Eller rättare sagt är det riktigt gammalt, men har legat torrt i decennier inne i ladugården i Bäckhult. Det betydde att jag först var tvungen plocka bort 15 pannor för att kunna klättra omkring på taket. 

Bild: Inger Auer
När jag gjort det fyllde jag spån över hålet i flera lager och över det lade jag också en skyddande papp mellan spån och läkt.

Bild: Jörgen Auer
Och det blev så fint! Stolt klättrade jag ner. Bara för att kliva upp på en stege på andra sidan huset och lokalisera ett hål eller öppning på pannorna på frontespisen. Jag hittade hålet, som visade sig rymma ett gammalt fågelbo! Nej, inga fåglar bor där nu.
Nu ja, nu löser jag korsord men är inte riktigt med. Jag är duktigt trött efter en dag på taket.

2 kommentarer:

jerker sa...

BRA jobbat. Tur att du hade spån att lägga.

Auer sa...

Ja, det finns massor sparat i ladugården. Jag tror att det är från 70-talet, men kan vara från 50-talet.