söndag 7 juni 2020

Abo Bibo Caca

 Jag har sagt det förut och även skrivit om min förkärlek till gamla Sportlexikon.
Jag har ett sådant. Allhems Sportlexikon från 1948. I helgen fick jag några minuter över från just ingenting och började bläddra i första bandet som sträcker sig mellan A och draghundklubben. Jag fastnade snabbt. Abo, bibo, caca läste jag och tänkte: vad är nu detta? Svaret får man ju med en gång, bollspel, även kallat "boll stå".

En klocka ringde inom mig. Just det ja, boll stå, eller bolllstå, det har jag ju hört talas om. Lekte vi inte det när jag var barn? Jo, jag tror så. Därför letar jag mig fram till bokstaven B och ordet bollstå. Aha! Just det ja. Och vilka fina teckningar!

Visst har jag lekt Bollstå, även om i något annorlunda variant än vad som här står. De flesta jag känner har nog lekt den här leken, kanske i skolan, och det även på gymnastiklektionerna.


Men, undrar man förstås (jag i alla fall), varför detta abo, bibo, caka? Ja, det kan man få leta efter. Men så kallades helt enkelt leken på flera håll i Sverige. I Svenska Akademiens ordbok från 1893 förklaras sålunda: I södra Sverige och äfven annanstädes heter leken (boll stå) "Abo, Bibo, Caka" efter de namn som de tre första spelarne erhålla. Balck i Idr. 1: 118 (1886). Leken kallas ,, flerstädes hos oss Abo-Bibo, Norman Ung. 90 (1878, 1883). - jfr APA.
Med Balck åsyftas Viktor Gustaf  Balck Illustrerad idrottsbok. Handledning i olika grenar af idrott och lekar.
Med Norman åsyftas Albert Norman och dennes Ungdomens bok. 1. Gossarnes lekar.
Jaja, ändå ingen riktig förklaring till ramsan, tycker jag. Varför Abo, Bibo, Caka? Och vad står det mer på väggen? Jo, Dufva, Eko, Frö, Gubben. En alfabetisk ordning, helt enkelt och kanske kunde det ha stått vad som helst, bara det var i alfabetisk ordning. Anders, Bertil, Caesar, David, Erik, Fredrik, Gustav.
Jag hittar delar ur en tysk roman på nätet som beskriver leken Abo Bibo som "ein Ballspiel, das nach dem Alphabet eingerichtet ist: Abo, Bibo, Cettellecker, Dodenkopp, Eier rühr, Fahnenstang, Grütt in ´n Graben.
Och i en fransk lek heter det Abo, Bibo, Celeri, Doigt de fée.

Inga kommentarer: