måndag 15 juni 2020

Ett härligt dygn i Maren

 Bild: Jörgen Auer
Åh! Vilken underbar kväll det var i går. Så skön och så vacker. Dessutom fick jag uppleva den hos bror Crister och Christina i Rörvik, eller Maren som semesterparadiset där tydligen också heter. Tack för att jag fick komma och hälsa på, trots coronatider, men så har vi också varit väldigt noga med avstånd och handtvätt. 

 Bild: Jörgen Auer
Som vanligt hos Auers bjöds det på god mat (gös) och tilltugg. Samt dryck, förstås. Vi drack vin, såväl vitt som rött, öl, whisky och vatten, dock inte allt på en och samma gång. Naturligtvis pratade vi Norrköpingsminnen, Corona och fotboll (heja IFK), men även fåglar, trädgård och blommor. De här blommorna på bordet hade jag dock med mig från Östergötland. Några av dem, blåklint, plockades nära Veta kyrka i Mantorp tidig söndagsmorgon, annat togs utanför Tolefors. Tillsammans verkade de trivas bra även i Södermanland.

 Bild: Jörgen Auer
Vi gick ett par promenader. På den längsta gick vi genom den vackra byn Blomsterhult där alla hus är röda med vita knutar. Härligt!

 Bild: Jörgen Auer
Vad gjorde vi mer? Jo, grävde upp en liten gran och försökte plantera om den på annat ställe. På kvällen spelade vi Mölkky och fortsatte prata minnen, men hamnade även i framtida antaganden.

Bild: Jörgen Auer
Som avslutning gick jag ner till Hjälmaren och njöt av tystnaden och stillheten. Det var bara jag och kameran som rörde oss. Långt bortifrån väster hördes en båtmotor och nånstans bakom mig i skogen hördes flaxande vingslag.  
Bad? Ja, men förrän i morse, 17 grader. Måndagsförmiddagen har ägnats åt kontemplation.

Inga kommentarer: