onsdag 3 augusti 2022

På Skänninge Marken

Bild: Jörgen Auer
Ser Skänninges välbekanta silo långt där framme och kommer på att: visst sjutton Skänninge Marken börjar ju i dag.
Om jag skulle ta och göra ett besök.

Bild: Jörgen Auer
Sagt och gjort. Jag far dit i kvällningen och det börjar bra. Vill du ha vår parkeringsbiljett", frågar en ung familj som är i färd med att packa barn och nyinköpta marknadsfynd i bilen.
Tack, gärna säger jag och sparar 50 kronor. På den långa huvudmarknadsgatan Mjölbygatan ser jag längre fram den vackra Vårfrukyrkan med anor från tidig medeltid.1

Bild: Jörgen Auer
Jag brukar nästan aldrig köpa nåt på Marken, mer än fika och kanske några östgötaböcker. Den här gången struntar jag i fika utan går bara runt och tittar på de hundratals marknadsstånden. Och några böcker såg jag inte skymten av. Men kanske drog boksäljarna därifrån redan innan jag kom vid 19-tiden?
Hur som helst blev det 10 000 steg på Marken. Så jag är nöjd med mitt besök.
En notering: aldrig tidigare har jag sett så många nysvenskar på Skänninge Marken, vilket jag uppskattade. 

Inga kommentarer: