onsdag 24 augusti 2022

Tog Vetarundan i dag

Bild: Jörgen Auer
Solen lät sina varma strålar smeka stora delar av Östergötland i dag, kanske rent av att det var solsken över hela länet. Själv uppehöll jag mig i Mantorp hela onsdagen och njöt av sköna promenader hemma på Uljeberg och ävenså under en behaglig promenad på "Vetarundan". På den senare hälsade jag på hos Stefan Dahl och hans hästar på Veta Östergård och träffade även Larsa och Thomas där. Intill hästhagarna stod Veta storgårds stolta solrosor och tävlade om vem som var störst. 

Bild: Jörgen Auer
Hästarna brydde sig dock inte om blommorna utan stod och samtalade i grupp. Nästan alla som var utomhus. Det var bara en som ville visa mig någonting och som slängde sig omkull och rullade så där som hästar brukar göra när det kliar av flugor och annat. Oj, vad du kan. Du är så duktig, sa jag och då reste den sig upp och nickade med huvudet som för att säga: jag vet.

Bild: Jörgen Auer
Jag gick i skogen också för att svalka mig i skuggan. Lekte fälttävlanhäst och hoppade över hinder.

Bild: Jörgen Auer
Hemkommen tog jag min första bild på det gamla hönshuset. Det var nåt med taket och skorstenen som fascinerade mig. Eller var det himlen? Träden? Buskarna? Alltihop? Jag vet inte.

Bild: Jörgen Auer
Just det ja. Jag fotade det här huset också inne i Mantorp. Från Riksvägen, den väg som leder rakt genom samhället. I industriområdet Fall finns huset och jag slogs av tanken på allt som byggts under mina över 40 år i Mantorp. Det är många hus, det. Och säkert med plats för tillsammans tusen personer, eller mer. Mantorp växer.

Bild: Jörgen Auer
Jag kunde naturligtvis inte heller låta bli att gå min vanliga runda på travbanan på Uljeberg. Två varv blev det. Och bland annat den här bilden på en tistel. Den ser lite rufflig ut, men fin på nåt sätt. Man måste bara ha rätt inställning när man tittar. Det vill säga ha en positiv livssyn. Allt blir så mycket lättare då. Och finare.





Inga kommentarer: