torsdag 23 maj 2024

På östgötsk resa

Bild: Jörgen Auer
Hundkäxet fann jag på morgonpromenaden hemma på Uljeberg. Kanske var det då jag bestämde mig för en östgötsk resa i dag.

Bild: Jörgen Auer
Första stoppet blev utanför Spångsholm, fem kilometer bort. Jag såg raps och vatten. Det måste jag fota! Vattnet är Svartån, alldeles nära bron över E4.

Bild: Jörgen Auer
Så här ser rapsfältet ut från andra hållet. Och jag for åt vänster för att någon minut senare svänga ut på Skänningevägen.

Bild: Jörgen Auer
Men jag sökte mig åt Vallerstad för att se om Gottfrid Larssons fina skulptur Såningsmannen möjligen har raps i närheter i år. Det har han. Larsson som avled 1947 ligger begravd på kyrkogården här. Beträffande skulpturen så står en större version på gården vid Östgöta nation i Uppsala sedan 1930. Vallerstads skulptur kom på plats långt senare.

Bild: Jörgen Auer
Blått, gult och grönt. Hm, borde inte det vara svenska flaggans färger?

Bild: Jörgen Auer
Bilder från Omberg och Vättern talar för sig själva, eller hur?

Bild: Jörgen Auer

Bild: Jörgen Auer
Det här är Borghamn. Lugnt och stilla i dag. Och varmt.

Bild: Jörgen Auer
Borghamn ännu en gång. Hade jag haft någon med mig hade vi nog tagit en fika här.

Bild: Jörgen Auer
Hästholmen missar man inte gärna. Nästa gång ska jag äta på restaurang Vätterhästen.

Bild: Jörgen Auer
Det händer ofta att jag bara måste stanna en stund, öppna fönstren, andas, njuta, fota.



Inga kommentarer: