fredag 17 maj 2024

Stenar, kor och IFK

Bild: Jörgen Auer
Vad nu? Vad är det där för stenar? De låg inte där förra gången jag gick här. Konstigt. Nej, inte alls. Det är nämligen inga stenar, det är ju sommarkorna som har kommit för att beta på Uljebergs Säteri, Mantorp. Och sova, förstås. Samt skita. Det är så kor gör och lever. Ungefär som vi, alltså. De här korna, eller ungdjuren, brukar vara 20 till antalet och hör till vardags hemma på Stora Dömestad i Skeda och har fem månaders semester på Uljeberg.

Bild: Jörgen Auer
Jag var i Linköping i dag också. Åkte bil in, besökte vännen Rooney och tog en promenad, bland annat förbi tulpanerna vid Biblioteket. Bishop Arms gick vi däremot inte förbi, utan in. Jag ville prata lite med Niklas om ett framtida samarbete (presentkort). Därefter gick vi ut med var sin Ipa under armen, eh, i handen. Satte oss en stund och tittade på folklivet.
På kvällen tittade vi på Discoverys sändning  Kalmar- IK Norrköping i fotbollsallsvenskan. En match som slutade 1-1 och var tråkig. Bolltempo saknades och trots många svordomar och ilska i tv-soffan kunde vi inte väcka vårt östgötska "topplag". Vi kunde inte ens väcka oss själva.
Betydligt roligare var det att slå över till Kanada-Norge i hockey-VM där norrmännen kämpade bra, men föll ändå och hade förtvivlat svårt att komma till skott. 4-1 efter endast tre norska skott på mål på hela matchen. Då är det svårt att vinna. Även Sverige spelade och vann vsst över Kazakstan med 3-1.

Bild: Jörgen Auer
Sa jag att jag däremot tog ett bra skott med mobilen i morse? Inte. Det är hur som helst det som ses här och visar hur lantligt jag bor. Med betande hästar inpå knuten.

Inga kommentarer: