fredag 30 augusti 2024

En dag på Visingsö

Bild: Jörgen Auer
Jag kommer inte ihåg något från en förmodad skolresa till Visingsö på slutet av 1950-talet (eller så var vi aldrig där). Men i dag var jag verkligen och äntligen där. På riktigt. 

Bild: Jörgen Auer
Det var Linköpingsparet Britt och Bengt Thunholm (min svägerska och svåger) som såg till att jag följde med till den vackra ön i Vättern. Detta i en försenad födelsedagspresent. 
Varmt tack.

Bild: Jörgen Auer
Vad ska jag säga mer? Jo, att vi hade tur med vädret och att jag gillade allt vi såg. Vilket var mycket eftersom ön inte är så stor och vi dessutom hade bil med oss. Bilden här togs vid Kumlaby kyrka.

Bild: Jörgen Auer
Slottsruinen Näs längst i söder var intressant och lite spännande. Sveriges äldsta kungaborg. Här regerade under medeltiden Karl Sverkersson som 1167 dödades av Erik den heliges son Knut.

Bild: Jörgen Auer
Borgen var inte stor och det som återstår av den idag är ännu mindre. Den här salen var sval och skön i dagens tryckande hetta.

Bild: Jörgen Auer
Tempelgården är en minst sagt annorlunda plats med massor av konst efter grundaren och konstnären Olle Krantz (1906-1999). Men här finns också modern konst av keramikern Cleo (Catrin Leo).

Bild: Jörgen Auer
Här är en vägg med några av produktive Olle Krantz tavlor.

Bild: Jörgen Auer
Braheätten lät bygga Visingsborg, och Grännas grundare Per Brahe den yngre  (1602-1680) var dess siste innehavare innan grevskapet drogs in av kronan.
1718 totalförstördes slottet i en brand.

Bild: Jörgen Auer
Man hinner som sagt var mycket på en dag på Visingsö. Men man kan naturligtvis lämna bilen kvar på fastlandet och hyra cykel i stället. Då blir troligen ön en än större glädje och avstressare för besökaren. 

Bild: Jörgen Auer
Hej då, Visingsö. Vi kanske ses igen.








1 kommentar:

Mikael Johansson sa...

Hej Jörgen, jag vill komma i kontakt med dig, har du någon email man kan nå dig på? Gäller ett äldre inlägg gällande IFK Norrköpings guldlag 1960.