måndag 5 augusti 2024

Senaste veckan

  Bild: Jörgen Auer
Några bilder från senaste veckan: först från en vacker solnedgång över slätten hemma på Uljebergs Säteri, Hagen.

                  
Bild: Gabriel Alm
Sedan från en kajakprovning på Drögen med dottern Rebecka. Det är hennes kajaker, och ja, det gick bra. Jag är gammal van paddlare och har provat på havskajaker vid Tyrislöt samt inne i Linköping och även i Stora Rängen vid Vårdnäs stiftsgård.

Bild: Jörgen Auer
Här ett möte med en fjäril som jag tror är en silverstreckad pärlemorfjäril. Jag är dock osäker pga att man inte kan se hur undersidan av vingarna ser ut. Pärlemor är jag säker på och den har just landat på en åkervådd. Eller är det ängsvädd?

Bild: Jörgen Auer
Grannarna Thunholm i Bäckhult har en väldigt tjusig liljeväxt som jag tyvärr inte lyckas få fram namnet  på, trots idoga försök på appen Google lens.

Bild: Jörgen Auer
Så här vacker är den "okända" i blomningstider. Men vad heter den? Snälla, hjälp mig!

Bild: Jörgen Auer
Avslutningsvis en bild på Mats Gustavsson i Norrköping som under lördagen någon dag för tidigt  firade att han levt 70 år. Det mörka håret tillhör hans äldsta dotter Sara, som med rätta kan kalla mig morbror. Det blev en trevlig och god fest i Smedby. Tack.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Verkar som att växten heter brandlilja.

Auer sa...

Jag har forskat vidare och är tämligen säker på att det är en Orientlilja kallad Star gazer.