onsdag 25 september 2024

Hösten tassar på tå

Bild: Jörgen Auer
Äntligen! Hösten har smugit sig på, tassat på tå medan vi i Sverige vänt ansiktena mot solen och jublat över sensommarvärme.
Men nog har vi mitt i sommarhyllningen märkt att dagarna blivit kortare. Eller rättare sagt att den ljusa delen av dagen har kortats och att morgonen har allt svårare göra sig av med nattens mörker och att kvällen kommer allt tidigare.
Jag tycker om hösten. Färgernas årstid. Lövträdsfärgernas högtid. Vilket påminner mig om att jag måste ut och fota. Nej, fel ord. Inte måste. Jag vill ut. Andas. Ja hösten bjuder på svalare luft också. Skönare. Om den är friskare än sommarluften vet jag inte, men den känns så. 
Det räcker för mig.
Hösten känns så lång, klagar många, men samma personer kan varje år påpeka att "idag är det tre månader kvar till julafton". 
Men då menar de väl att det snart är jul?
Hm. Hur ska de ha't?

Inga kommentarer: