onsdag 18 september 2024

Om jag valt annorlunda

Bild: Jörgen Auer
Det är för väl att livets svängar, små som stora, nästan alltid kan bjuda fler än en väg, en dörr, en möjlighet.
Men hur hade det gått om vi valt annorlunda? 
De tre dörrarna på bilden innebar inga svåra val. De ingår i ett uthus och leder till förrådsutrymmen. För den som inte är nöjd med hur det ser ut nu där inne är det bara att tänka om eller stuva om.
Men jag är nöjd.
Valde jag rätt väg i livet? Rätt partner? Rätt yrke? 
Ja.
Men om jag valt annorlunda? Vad hade hänt då?
Det får vi aldrig veta, men kanske hade jag bott i Stockholm, varit skådespelare och varit gift tre gånger och haft sju barn. Sju andra barn än de fina jag nu har. Hm.
Kanske hade jag bott utanför Sverige. Var? Ja, troligast i Norge eller Danmark. 
Eller Nya Zeeland. Njae, hellre England. Eller hade jag kanske bott i USA och röstar på  Trump?
Nej, aldrig. Så dumt val hade jag aldrig gjort.

Inga kommentarer: