fredag 5 oktober 2018

För 40 och 20 år sen

 Ur Corren 5 oktober 1978
Corren för 40 år sen. Sverige hade förlorat mot Tjeckoslovakien kvällen före i en kvalmatch till EM i fotboll 1980. Och det gick inte bra i det där EM-kvalet som fortsatte in på 1979. Sverige tog sig inte vidare till slutspelet i Italien. Västtyskland vann finalen mot Belgien. Tjeckoslovakien besegrade Italien i matchen om tredjepris efter straffavgörande.

 Ur Corren 5 oktober 1978
Läs och begrunda. Hasch var ett stort problem på 70-talet. Även i Linköping.

 Ur Corren 5 oktober 1978
Snart är det dags för TV-pucken, denna anrika turnering för tonårspojkar. Här en kvintett östgötska TV-puckare för 40 år sen. Känns de igen?

Ur Corren 5 oktober 1998 
Lått oss hoppa framåt i tiden. 20 år. Till 1998 och Humanistdygnet. Och Humanistpriset. Hasse Alfredson hade fått det första, 1987, Susanne Osten det andra 1990, Marit Paulsen den tredje 1992, Ferenc Göndör det fjärde 1994 och Jonas Gardell blev nummer fem i raden 1996 innan det 1998 var dags för filosofen och professorn Georg Henrik von Wright att få Humanistpriset i Linköping. 

Ur Corren 5 oktober 1998
Vad bidrog jag med den här dagen i Corren för 20 år sen, kanske någon undrar. Ja, det enda jag med säkerhet vet är att jag skrev den här texten om en RP-match i handboll. När jag läser texten nu börjar det bubbla lite i hjärnan och jag tycker mig nästan minnas Draganas fina utkast. De var behållningen av matchen. Ja, och så RP-segern, förstås.

Inga kommentarer: