söndag 3 februari 2019

Ett minne av all snö

Det kom visst lite snö. Och folk till att åka av. För mig blev det inget åka av alls. Nej, behöver man inte bilen ska den stanna hemma. Det är ingen leksak.
Lek med snön i stället. Rulla dig i den, eller bygg nåt. Har du inga barn, ja men bygg nåt åt grannens barn. Snölykta kan du bygga åt dig själv, det är snyggt.
Plötsligt minns jag något från min barndom. Otroligt! Det som är så länge sedan. Men, i alla fall så lekte vi en vinter med den myckna snön som fallit under flera dagar, byggde snögrottor på Ljuraområdet och förband de olika "hushållen" med långa gångar där vi ålade fram. Kanske var vi indianer, jag minns inte riktigt, men eftersom vi lekte det så ofta så är det inte alldeles galet gissat.
Minnet bleknar och försvinner. Det var bara det lilla. Utan några namn. Jag minns inga från just det här tillfället. Bara jättemycket snö, grottor och gångar.
Och frusna händer med fingrar som skrek av smärta.

Inga kommentarer: