tisdag 19 februari 2019

Varför fotade jag inte räven?


Kvällen är mörk i skogen. Bara vägen är upplyst. Av mina billyktor. Jag är på väg hem efter en snabbtur till Kisa där jag hjälpt en utlåst.
Nu far jag genom den östgötska skogsbygden, ser rådjur och en räv. I en vägkrök tycker jag mig skymta ett par ögon som glittrar mellan gran och tall. På nästa raka stannar jag bilen och tar den här bilden. På ingenting. I radion hör jag att Anna Swenn Larsson och Frida Hansdotter ska mötas i match om bronset i parallellslalom i Hammarbybacken i Stockholm.
När jag kommer hem ser jag Mikaela Shiffrin vinna sin 14:e världscupseger för säsongen och sin 57:e totalt. Men jag tänker mest på den där räven. Varför stannade jag inte när jag såg den? Nog hade bilden blivit bra mycket bättre med en räv på vägen?


Inga kommentarer: