måndag 18 februari 2019

Krister Kinell har avlidit

Bild 2013: Jörgen Auer 

Krister Kinell, en av Sveriges största golfspelare genom tiderna har avlidit efter en tids sjukdom. Han blev 65 år. Kinell räknas som en av den svenska golfens pionjärer och var en av landets första spelare på Europatouren och given landslagsman. 
2013 hade jag äran att träffa och intervjua honom inför hans 60-årsdag. Vi möttes på Mjölby Golfklubb för att han hade ärende till Mjölby, annars var han ju sedan många år medlem i Linköpings golfklubb. Där i Mjölby frågade jag honom om tre höjdpunkter som golfare. Han svarade:
-De är tre. SEO-golfen i Linköping 1981. Jag ledde efter första dagen tillsammans med Ballesteros och Langer, men treputtade på 17:e hålet och kom fyra. Det andra minnet är amatör-VM i Schweiz 1982. Sverige kom tvåa och jag blev trea individuellt. En tredje höjdpunkt var 1984 i Tournament Players Championship i Southampton där jag kom fyra.

Bild 2013: Jörgen Auer

Han berättade också att han efter avslutad karriär på elitnivå 1995 var sponsrad av bil-Saab i Nyköping att sköta en kundgolftävling och den arrangerades sedan under tio års tid i Europa. Senare blev han försäkringsrådgivare. Men han utbildade sig från början till gymnastiklärare och arbetade också som sådan i fem år på Kungsbergsskolan i Linköping innan han tog steget över till en proffstillvaro som golfspelare. 
Linköpingsgolfaren berättade också att han hade haft handicap 0 eller bättre i hela 40 år! I övrigt gillade han kajakpaddling, långfärdsskridsko, skidåkning och att läsa.
Krister Kinell sörjes närmast av hustrun Cajsa och barnen Sara och Erik.

Inga kommentarer: