onsdag 27 februari 2019

Vad finns att säga om schmolz?

Jag fortsätter min serie om allt som går att hitta på webben. Jag stavar mig bara fram på måfå och har hittills gjort två inlägg i serien och avhandlat tvenne bokstavskombinationer: scrop och xrs.
I dag tänkte jag bara säga schmolz. Finns det?
Absolut. Det finns en hel del. Och för att inleda kan jag säga att ordet inte säger mig ett dyft. Jag tror mig inte ha hört det. Men har jag hört det och förträngt det så borde det väl ändå vara tyskt?
En googlesökning svarar mig att det finns 1 080 000 resultat på webben. Det där med tyskt stämmer också. Tyska ordet schmolz är preteritum (som hette imperfekt förut) av schmelzen - smälta - och jag smälte heter således ich schmolz.
Men det är också ett namn ingående i en stor stålfirma: Schmolz+Bickenbach Group, en av världens ledande leverantörer av kundanpassade lösningar på marknaden för specialprodukter av långt stål. Koncernen har numera sitt huvudsäte i Luzern i Schweiz, men finns i över 30 länder och har över 10 000 anställda, läser jag på schmolz-bickenbach.com. Där får jag också veta att företagets historia går tillbaka till 1919 då Arthur Schmolz och Oswald Bickenbach startade ett stålföretag i Düsseldorf. Företaget firar således 100 år i år.
Dessutom köpte koncernen 2007 Boxholm Stål AB. Ah! alltså måste jag ha sett namnet i en artikel om ämnet, tänker jag och läser vidare på Corren.se som bland annat hade en artikel införd i augusti detta år om Boxholms AB:s försäljning av dotterföretaget Boxholm Stål AB, som efter köpet kom att heta Steeltec Boxholm AB.
2016 kom beskedet att Steeltec skulle lämna Boxholm och flytta all verksamhet där till Tyskland. 65 anställa berördes. Efter ett intensivt räddningsarbete blev ett lager- och försäljningscentrum kvar och ungefär hälften av personalstyrkan räddades kvar. Om Steeltec i Boxholm som fortfarande är en del av Schmolz-Bickenbach kan man på steeltec-group.se läsa att:
Steeltec Boxholm AB kan erbjuda vidareförädling i form av bl.a. precisionskapning, ändbearbetning och fasning. Vår kapacitet inom precisionskapning har kraftigt ökats tack vare investering i en ny klingsåganläggning

En helt annan Schmolz var Wiliam Albert Schmolz, född i Wiirtemburg 1827. Han emigrerade till USA och grundade en firma i San Fransisco där han tillverkade och sålde optiska och vetenskapliga instrument. Han skrev också en rad böcker, skrifter och artiklar. Schmolz avled 1891.

Inga kommentarer: