lördag 7 oktober 2023

Ett besök som räcker länge

Bild: Jörgen Auer
Var njuter man bäst av väder och vind i Östergötland en solig lördag i oktober? Jo, vid Vättern naturligtvis. Och på Omberg som kan ses så här från Hästholmen.

Bild: Jörgen Auer
Det här är också Hästholmen och här tog vinden i så att jag inte vågade mig en meter närmare vattnet som jag inte hade någon större lust att trilla i.

Bild: Jörgen Auer
Naturligtvis tog jag en promenad i vackra Hästholmen också. Den här sköna vyn över hamnen kan ses från Drottning Ommas väg.

Bild: Jörgen Auer
Efter det blev det ett bilburetbesök på Omberg och så här skönjes Hästholmen från parkeringen ovanför Ellen Keys villa Strand.

Bild: Jörgen Auer
Ja, vad ska man säga? Ah, eller åh? Eller behöver man verkligen säga något alls? Vättern talar ju.

Bild: Jörgen Auer

Bild: Jörgen Auer

Bild: Jörgen Auer
Här har jag klivit ur bilen vid Stocklycke hamn och studerar en forsande bergsbäck. Underbar.

Bild: Jörgen Auer

Bild: Jörgen Auer

Bild: Jörgen Auer

Bild: Jörgen Auer
Man kan ta hur många bilder som helst. Var och en av dem berättar om Vätterns skönhet, om Ombergs skönhet och om den njutning och kontemplation som besöket skänker. Efteråt känner man sig glad och nöjd, märkligt nog även med återstoden av dagen.

Inga kommentarer: