söndag 29 april 2012

Härliga IFK och Classe

Så kul! IFK Norrköping besegrade Malmö FF med 3-2. Isländske Thorvaldsson blev tvåmålsskytt när han ökade på till 2-1. Och i 89:e minuten ökade James Frempong på till 3-1, vilket tydligen blev för bra för hemmalaget IFK som inte var riktigt vaket utan fick se Jiloan Hamad reducera till 3-2. Men sedan blev fyra minuters tillägg mållöst och den tredje IFK-segern för säsongen därmed säkrad. Bra. Kul.
Och väldigt roligt för mina släktingar på matchen, tack för lunchen/middagen Claes, säger jag till Lidingöbon Claes Månsson, före detta pojklagsspelare i IFK på 50-talet (samma pojklag som en viss Ove Kindvall). Farfar Claes hade med sig barnbarnen Sofia och Linus och Fias sambo Billy som bjöd gamlingen på matchen som en 70-årspresent.
- Hoppas det blir en bra match och några mål, sa Claes under en mycket god lunch på mysiga Bacchus källare i Norrköping.
Fem mål räckte väl?
För övrigt berättade Claes under lunchen minnen från den beryktade guldmatchen 1956 mot Malmö FF. Den som slutade med IFK-seger 2-1 och SM-guld och en ståplatsläktare som rasade. Olle Håkansson och Putte Källgren gjorde målen, berättade Classe och drog laguppställningen. När han sa Zamora Nyholm som målvakt, kunde jag glädja sällskapet med att jag just denna morgon hade mött Zamora i skogen i Mantorp när jag var ute och sprang. Zamora (Bengt Nyholm) bor också där och var ute och rastade hunden.
- Fantastiskt, sa Classe.
Ja, lika fantastiskt som att dagens IFK vann mot Malmö FF.
Härliga IFK.



 

Inga kommentarer: